Gästblogga och få länkar till din affiliate sida

GästbloggaEn av de viktigaste sakerna för att få din affiliate sida att ranka bra i Google är att du får in länkar till din sida. Även om det talas mycket om sociala signaler, viral marknadsföring och liknande handlar mycket av sökomotoroptimeringen i grund och botten uteslutande om att få länkar till sin affiliate sida.

Ett av de allra bästa sätten att få länkar på är att gästblogga, det vill säga att erbjuda dig skriva en informativ bloggpost åt någon annan blogg. Om din blogg handlar om utbildning är det en bra idé att använda Googles Bloggsök för att hitta liknande bloggar. Sedan är det bara att läsa bloggen för att få en uppfattning om vad för nyanser de skriver om, och börja fila på en artikelidé. Skriv gärna ett par kommentarer vid relevanta inlägg på denna blogg, så att ägaren noterar ditt namn och din affiliate sida redan innan du skickar ett mejl.

Därefter kontaktar du blogginnehavaren och erbjuder dig skriva ett inlägg. Se till att du redan innan du mejlar har ett koncept klart och att mejlet är personligt. Ett exempel på hur ett mejl till en utbildningssida kan se ut:

”Hej, Sajtägare!

Jag har under en tid läst din hemsida och uppskattar innehållet som du har där. Du kanske har märkt mig i kommentarerna? Bland annat deltog jag i diskussionen vid inlägget om (!ämne). Hur som helst, jag har hemsidan www.minsida.se och skriver om saker som relaterar till utbildning och högskolor.

Såg att du ännu inte skrivit om de nya antagningsreglerna för att komma in på Polishögskolan. Jag tänkte belysa dessa ur ett jämställdhetsperspektiv, något som jag tror skulle passa bra på din sida, så jag det jag undrar är om du är intresserad av att jag skriver ett gästinlägg på din blogg?

Med vänliga hälsningar,
Namn”

Ofta kommer ägaren av den andra bloggen dels bli glad åt uppmärksamheten och berömmet, dels uppskatta möjligheten att få ett relevant inlägg som kan skapa diskussion på sin sida. Självklart måste du variera mejlen efter blogg, inriktning och din egen artikelidé, men se till att hålla mejlet kort och informativt.

Något som också gör gästbloggande till ett bra sätt att få länkar till sin affiliate sida på är att du samtidigt bygger nätverk. Om du får kontakt med en annan webmaster och skriver ett (eller kanske till och med flera) gästinlägg åt denne kommer du utan vidare kunna mejla denna webmaster om du framöver har ett samarbetsförslag eller liknande – så genom att gästblogga bygger du samtidigt ut ditt kontaktnät, och kontakter kan alltid vara bra att ha.

Så för dig som har en affiliate sida finns det egentligen ingen anledning att inte sätta igång med gästbloggandet redan idag – det är som sagt ett av bästa sätten att få relevanta inlänkar på, något som garanterat hjälper dig knipa värdefulla platser i sökmotorernas rankinglista!

3 tips för att öka din konvertering

För dig som är affiliate beror det hur mycket du tjänar helt och hållet på din konverteringsgrad, alltså hur pass många av dina besökare som faktiskt klickar sig vidare via dina länkar. Det finns ett par knep som du kan använda dig av som ökar din konverteringsgrad och därför låter dig tjäna mer pengar.

1)    Tydlig Call-To-Action-knapp
Det är viktigt att du gör det enkelt för användaren att klicka dig vidare till önskad sida. Ett sätt är att göra en stor och tydlig så kallad Call-To-Action-knapp. Här ser ni ett bra exempel:

Högskoleprovet

Det naturliga för betraktaren blir att klicka sig vidare genom beställningsknappen. Att den är stor och grön signalerar i princip ”KLICKA HÄR”. Besökarens uppmärksamhet fästs direkt på det som sajtägaren vill att besökaren ska göra. Det finns många exempel på smarta sätt att placera sina call-to-action-knappar, så titta gärna runt på hur andra sajter har löst detta och samla inspiration.

2)    Möjlighet att konvertera från undersidor
Något som tyvärr ofta glöms bort är undersidorna. Även om ens så kallade landing page är snygg och konverterar finns det ofta ingen möjlighet att konvertera direkt från undersidorna. Du vill att en besökare som kommer till din sida via t.ex. en undersida, eller en besökare som kollar huvudsidan och sedan väljer att läsa andra sidor, ska ha möjligheten att konvertera direkt från undersidan. Om vi återigen tar hogskoleprovet.se som exempel ser vi följande på undersidan om anmälan till högskoleprovet:

Högskoleprovet

Bilden med övningsboken är klickbar och leder direkt till beställningssidan. Dessutom har hemsidan diskreta konverteringsknappar såväl i sidhuvud som sidfot, vilket i princip garanterar att någon som besöker hemsidan kan konvertera vart än personen befinner sig. (Man kan kanske fråga sig om det skulle fungera bättre att ha en beställningsknapp istället för bilden på övningsboken – vad tycker ni?)

Hur som helst – glöm inte bort undersidorna. Skicka inte trafiken till huvudsidan i hopp om att besökarna ska konvertera därifrån, ge dem chansen att konvertera direkt med ett enda musklick. Ju färre steg till försäljning desto bättre!

3)    Våga testa nya metoder
Var inte rädd för förändringar! Testa gärna nya och olika metoder till att få kunder att konvertera. Självklart måste du ha något verktyg för analys, som mäter klick och liknande statistisk data, men affiliatemarknadsföring är ingen exakt vetenskap där man kan säga att A är rätt och B är fel. Så gör gärna olika typer av ändringar och testa hur de fungerar i praktiken. Ökar konverteringsgraden? Bra! Minskar den? Testa något annat!

Om du har tekniska möjligheter för detta så kan du även utföra så kallad A/B-testning. Detta innebär i korthet att du testar två olika versioner av hemsidan, d.v.s. att 50% av besökarna ser en version, men 50% en annan. Efter ett tag kan du sedan jämföra vilken version som konverterade bäst.

Hur som helst, vi hoppas att dessa tips hjälper er tjäna mer pengar på affiliatemarknadsföring. Om ni har några fler frågor, funderingar eller tips på artiklar som ni vill se på denna blogg, lämna gärna en kommentar!